Unieke sfeer, service en gastvrijheid bij Jody en Rob

Jody Mekes (31) en haar vriend Rob de Weerd (35) zijn sinds 1 januari 2019 de trotse eigenaren van Hotel Central Restaurant Sistermans in Roosendaal. Het hotel bestaat al ruim honderd jaar en als ze het hotel overnamen weten ze meteen: de sfeer, service en gastvrijheid die Hotel Central uniek maakt willen we behouden. Niets weerhoudt het gedreven stel er dan ook van om net een stapje harder te lopen om hun doel te bereiken.

‘De overname van Hotel Central is iets moois wat op ons pad is gekomen. Jos en Truce, de vorige eigenaren van het Hotel, waren op zoek naar iemand die het hotel met dezelfde liefde en passie zou runnen als zijzelf al die jaren hebben gedaan. Het liefst wilde ik vroeger een combinatie tussen een traiteur en een kleine lunchroom starten. Een plek waar alles te koop was. De stoelen, tafels, het servies: alles. Dat was destijds mijn droom, maar ik zag daar toen geen mogelijkheid voor én ik durfde niet van nul af aan te beginnen. Nu kreeg ik deze unieke kans met Rob, en valt het allemaal samen. Rob en ik vullen elkaar perfect aan. Hij is heel steady in zijn manier van communiceren en veel zakelijker. Ik ben heel emotioneel en dat werkt goed samen.’ Hun achtergrond sluit hier mooi op aan: Rob is van origine kok en leerde Jody kennen in Den Bosch waar ze allebei Food Design & Innovation aan de HAS studeerden.

‘“De overname is iets moois wat op ons pad is gekomen.”’
 

‘Ik zou nergens anders willen ondernemen dan in Roosendaal. We hadden jaren geleden de keuze om naar Tilburg, Breda of Roosendaal te verhuizen. Rob komt uit Tilburg, maar woont inmiddels al ruim 8 jaar met plezier in Roosendaal. Ik durf nu wel te zeggen dat hij zich hier echt thuis voelt. Ik zou in Tilburg nooit zo kunnen aarden als Rob in Roosendaal. In Tilburg ben je veel individualistischer dan hier, Roosendaal is wat dat betreft een veredeld dorp. Dat is ook de sterkte van de stad. De lijnen zijn hier kort. Ons kent ons en de sfeer is gemoedelijk.’

‘De gasten in ons hotel komen overal vandaan. Chinezen, Japanners, Amerikanen en Canadezen: zij komen onder andere voor de grote logistieke bedrijven hier. Het is heel leuk om al die verhalen te horen. Er zijn ook mensen die echt specifiek voor ons hotel kiezen, vanwege de persoonlijke benadering. Als ik weet dat iemand een voorkeur heeft voor een bepaalde kamer, dan reserveer ik die. We hebben niet zo heel veel kamers, het zijn er 21, maar ik weet snel van iedereen op welke plek ze willen ontbijten, hoe ze hun eitje het liefst hebben en welke koffie ze drinken. We kunnen het verblijf alleen maar zo aangenaam mogelijk maken, zodat onze gasten met plezier naar ons komen.’

‘“Roosendaal is wat dat betreft een veredeld dorp. Dat is ook de sterkte van de stad.”’

‘Onze dochter Bobbie (3) komt hier soms helpen op de zaterdagochtend. Dan zet ze alle peper- en zoutstellen weer terug in de kast: haar eigen kleine taak. Een tijd geleden liep ze als een echte dame met wijnglazen aan haar hand door het restaurant, terwijl ze de gasten een goedenavond wenste. Het was zo aandoenlijk en ik stond echt met tranen in mijn ogen. Of het hotel in de familie blijft? Het maakt me niet uit wat ze gaat doen, als ze het maar leuk heeft. Als ik haar zo zie dan denk ik het zit er al helemaal in. Maar ieder kind moet doen waar hij of zij gelukkig van wordt. Ze moet zich in ieder geval nooit verplicht voelen om het te doen.’

‘“We krijgen het vertrouwen van onze Roosendalers om door te gaan.“’

‘Wat we in ieder geval al hebben bereikt, is dat alles allemaal gewoon doordraait. De vaste gasten blijven terugkomen! De reserveringen stromen binnen, de partijtjes voor onze mooie tuinkamer zijn geboekt en met Kerst zijn bijna alle tafels gereserveerd. We krijgen het vertrouwen van onze Roosendalers om door te gaan. Van de Roosendalers voor de Roosendalers, dat is wel echt heel bijzonder.’