Toekomstgericht ondernemen met retroconcept

Tom's Diner

Tom en Nicolette rocken de restaurantwereld met hun Amerikaanse fiftieszaak. 'Tom's Diner is een tijdloos concept.'

Tom’s Diner is al 10 jaar een hit en niet alleen lokaal. Gasten uit heel Nederland - en zelfs over de landsgrenzen - weten hun weg naar de Amerikaanse diner te vinden. Eigenaren Tom Dusseldorp en Nicolette Hoogstrate her-openden vorige maand hun zaak in een nieuw pand op de Markt, hemelsbreed nog geen 50 meter van hun oude plek. Wij namen een kijkje en hoorden over hun ambitieuze plannen.

Wanneer je de deur opent, stap je de wereld van Amerika uit de jaren ’50 binnen. The Golden Days toen Coca Cola, Rock ’n Roll en Cadillac de harten van mensen over heel de wereld veroverden. In het restaurant is het fiftiesthema tot in detail vertaald naar een speels en stijlvol geheel. De Amerikaanse schoolbus als uitgiftepunt van de keuken, het treinstel als knipoog naar de authentieke Amerikaanse diner en de herkenbare leren bankjes en barkrukken vormen een indrukwekkend decor. Maar vergis je niet, dit retroconcept gooit hoge ogen omdat ze juist vooruitstrevend zijn in hun manier van ondernemen.

Uiteten als een belevenis

Een horecazaak anno 2023 draait om zoveel meer dan alleen goed eten. ‘Onze hamburgers zijn heel lekker’, vertelt Tom Dusseldorp ‘maar hierbinnen smaken ze nóg lekkerder omdat je in de juiste sfeer zit. Uiteten moeten een avontuur zijn, mensen willen geëntertaind worden.’ De juiste snaar wordt geraakt met de muziek en bijbehorende videoclips, de bediening die de hamburgers serveert in petticoats en de bezorgers met hun iconische varsity jackets. ‘Zelfs van de wc kan je een belevenis maken’, aldus Dusseldorp. De kleinste kamertjes zijn omgetoverd tot populaire selfiespots in Barbie-, Betty Boop- en Marilyn Monroestijl. ‘We willen dat er getagd en gedeeld wordt op de socials.’ En dat werkt. Social media heeft veel gedaan voor de bekendheid van het restaurant.

Viral met the fifties

De Amerikaanse diner is de setting voor menig fotosessie. ‘Zangeres Maan, het tijdschrift Quote en schoenenmerk Nelson hebben hier foto’s genomen’, zegt Nicolette Hoogstrate. ‘Deze maand komt het televisieprogramma Het Perfecte Plaatje – de België editie, bij ons een aflevering opnemen. Sinds wij op TikTok zitten, weten mensen uit heel Nederland ons te vinden’, vertelt Hoogstrate.

‘Marieke, één van de eerste  werknemers uit Tom’s Diner Crew 2013, heeft als onderdeel van haar afstudeerproject een TikTok account voor Tom’s Diner aangemaakt. Haar eerste filmpje leverde meteen 850.000 views op. De video duurde nog geen 20 seconden. Ze zit in de trein, loopt langs het oude Raadhuis, staat voor ons restaurant en opent de deur. Niets bijzonders, zouden wij zeggen, maar we bereiken hier een heel nieuwe doelgroep mee’, legt Hoogstrate uit.

‘De fifties-scene zit over heel Nederland verspreid. Er komen mensen uit Almelo speciaal hier naar toe. Dan vertellen ze dat hun dochter ons op social media volgt en dat zij van de Rock ’n Roll zijn… We horen vaak dat gezinnen een bezoek aan ons combineren met shoppen in de Designer Outlet of Indoor Skydive’, vult Dusseldorp aan.

 

Ambitieuze plannen met het familiebedrijf

Marieke is inmiddels afgestudeerd en werkt niet meer in het restaurant maar is als freelancers nog steeds verantwoordelijk voor de social media kanalen. Ook dat is typerend voor het familiebedrijf. De werknemers zijn loyaal en zelfs van de krappe arbeidsmarkt hebben ze weinig last. De reden voor de verhuizing is de investering in de toekomst en niet in de laatste plaats die van hun zoon en hun neef die de zaak in de toekomst willen overnemen. ‘Een betere locatie met een groter terras, een duurzaam warmtesysteem, een vernieuwd muzieksysteem en nog meer sfeer. Voor mij is het belangrijk dat deze zaak de vorige overtreft, het mag niet tegenvallen.’

Volgend jaar zal de jonge generatie op de voorgrond treden in Tom’s Diner zodat Tom en Nicolette kunnen starten met nieuwe, ambitieuze plannen. ‘We gaan aan de slag met het uitdenken van een franchiseconcept. Het Amerika van de jaren ’50 is een soort tijdscapsule: een tijd zonder zorgen, waarin alles mogelijk was. Dit is geen trendy zaak, dit concept is tijdloos.’

Om deze webapp aan je beginscherm toe te voegen, tik op het delen-icoon en kies 'Zet op beginscherm'. Om deze webapp aan je startscherm toe te voegen, open het menu en kies 'Toevoegen aan startscherm'.